آيا تا به ‌حال برايتان پيش آمده كليد رايانه را زده و آن‌را روشن كنيد اما صفحه نمايش سياه بماند؛ به گونه‌اي كه نه تصويري روي آن نمايان شود و نه هيچ صدايي از بلندگوهايش شنيده شود؟ در اين حالت دستگاه روشن شده و فن خنك كننده آن به‌كار مي‌افتد اما از كار كردن آن خبري نيست.



بسياري مكرر كليد روشن/خاموش را مي‌زنند، صفحه نمايش را دستكاري كرده، سيم‌هاي ارتباط آن با رايانه را تعويض مي‌كنند يا ماژول‌هاي حافظه رم و كارت گرافيك را بيرون كشيده و دوباره در جاي خود مي‌زنند اما باز هم نتيجه‌اي نمي‌گيرند. در اين حالت تنها اشكالي كه به ذهن خطور مي‌كند اين است كه شايد ايراد از پردازنده يا مادربرد دستگاه باشد اما باز هم نمي‌توان ايراد را از اين دو قطعه دانست. خب، پس بايد چه‌كار كرد؟ ما در اينجا روشي را براي شما شرح مي‌دهيم كه دقيقا مي‌توانيد تشخيص دهيد كه ايراد دستگاه مربوط به كدام قسمت و كدام قطعه رايانه است و خيلي راحت و مطمئن اقدام به تعمير، تعويض و رفع آن كرده و سيستم خود را دوباره راه‌اندازي كنيد.
در اينگونه مواقع انگشت اتهام به طرف قطعه‌اي است كه مسوول تامين انرژي و قدرت دستگاه و تغذيه برق مصرفي آن است و اين قطعه چيزي نمي‌تواند باشد مگر منبع تغذيه يا پاور دستگاه. پيش از اين‌كه دست به تعويض منبع تغذيه بزنيد، مشخصات مورد نياز مربوط به ولتاژ، آمپر و وات قطعاتي مثل كارت گرافيك، پردازنده و تمام سيستم خود را با مشخصات خروجي منبع تغذيه رايانه‌تان تطبيق دهيد. اگر اين مشخصات با آن نيازها مطابقت داشت وقت آن است كه به سراغ كابل‌ها و سوکت‌هاي منبع تغذيه برويد و به‌دقت امتحان کنيد که آيا به‌درستي به سوکت‌هاي مخصوصشان روي مادربرد متصل شده‌اند يا نه؟ اگر کارت‌هاي گرافيک سوکت‌هاي پاور خارجي داشته و برق مصرفي‌شان را مستقيما از منبع تغذيه دريافت مي‌کنند، امتحان کنيد که درست متصل شده‌اند يا نه. در غير اين‌صورت بايد آنها را با يک کابل و سوکت 4پين به پايانه‌اي زد (EZ Plug) که نزديک اتصال اصلي برق ATX واقع شده است. پس از انجام اين کارها همه چيز در مورد اتصالات و کابل‌ها درست به‌نظر مي‌رسد و اگر باز هم مشکلي در کار بود،‌ مي‌توانيد يک منبع تغذيه قدرتمند از دوستان خود قرض کرده و با آن امتحان کنيد. اگر رايانه شما با آن منبع تغذيه کار کرد كه ايراد صددرصد از پاور است. اگر هيچ‌کدام از اين کارها مؤثر واقع نشد، ممکن است پاک کردن اطلاعات حافظه بلادرنگ مادربرد ( ريست کردن CMOS مادربرد ) کمک کند.
براي اين‌کار رايانه را خاموش کرده و از برق بکشيد. سپس باتري مادربرد را درآورده و جامپر CLRTC را از روي پين‌هاي 2-1 برداشته و روي پين‌هاي 3-2 گذاشته و براي چند ثانيه به حال خود رها کنيد و دوباره برداشته و سر جاي اولش بگذاريد و باتري مادربرد را نيز در جايش بيندازيد. اگر همه اين ترفندها شکست خورد، کامپيوتر را خاموش و کابل برق آن‌را از پريز جدا سازيد و الکتريسيته ساکن آن‌را به ترتيب زير تخليه کنيد:
در محلي که روي فرش و موکت نباشد رايانه را روي يک ميز گذاشته درب بغل کيس را باز کرده يک تکه سيم برداشته يک سر آن‌را به زمين متصل کرده و سر ديگر آن‌را به قسمتي فلزي از کيس رايانه اتصال دهيد. خنک کننده پردازنده و خود آن‌را به‌آرامي از جايش درآورده و دوباره و با دقت در محل مخصوصش در سوکت مادربرد جاانداخته و فن خنک کننده آن‌را نيز دوباره به‌صورت صحيح نصب کنيد. اگر پس از انجام اين مراحل مشکل رفع نشد بايد به سلامت مادربرد شک کنيم.